Barion Pixel

Mi a Pozitív Fegyelmezés 1. rész: mit jelent a módszer a szerzők szerint?

Régóta készülök erre a blogposztra, és bár alig vártam, hogy leülhessek megírni, de mégis mindig halogattam. Most, hogy tényleg nekiültem, rájöttem miért: a Pozitív Fegyelmezés annyira sok minden egyszerre, hogy nagyon nehéz megfogalmazni. Most sem tudom, hogy merről álljak neki, ezért úgy döntöttem, hogy több részletben írom meg ezt a témát: most arról írok, hogy mit emel ki Jane Nelsen a Pozitív Fegyelmezés anyja a módszerről és egy későbbi posztban majd arról is írok, hogy nekem mit jelent a Pozitív Fegyelmezés.

Mi a Pozitív Fegyelmezés?

A Pozitív Fegyelmezés egy
gyereknevelési módszertan, amelyben a büntetés, a kiabálás, a jutalmazás
helyett olyan eszközökkel tudnak a felnőttek határokat húzni, amelyek nem csak
rövidtávon teszik őket engedelmessé (mint a fenti eszközök), hanem hosszútávon
tanítja a gyerekeket olyan szkillekre, amelyeket egész életük során
hasznosítani tudnak majd.

atipikus-neveles-fustos-moni

A Pozitív Fegyelmezés Jane Nelsen által kifejlesztett program, amely Alfred Adler és Rudolf Dreikurs munkásságán alapul. A program célja, hogy megtanítsa a fiatalokat arra, hogy közösségeik felelősségteljes, tisztelettudó és hasznos tagjaivá váljanak és teszi ezt úgy, hogy tiszteletteljes és bátorító eszközöket alkalmaz. A program elméleti alapja, hogy minden gyerek alapvető motivációja, hogy kötődjön közvetlen és tágabb környezetéhez. Mindent ennek érdekében tesznek, és ha rosszalkodnak, akkor annak okait is ebben kell keresni: kötődni szeretnének, csak valamilyen téves hit miatt ezt nem a megfelelő eszközökkel teszik.

A hatékony fegyelmezés öt kritériuma

         1.   egyszerre kedves és határozott

         2.      a gyermek érzi általa a kötődést és a saját jelentőségét (kapcsolat)

         3.      hosszú távon hatékony

         4.      értékes szociális és életvezetési szkilleket tanít

         5.      segít a gyerekeknek felismerni saját tehetségüket, kompetenciájukat

A Pozitív Fegyelmezés koncepciója és fontos eszközei:

  • Kölcsönös tisztelet: ahol a felnőtt határozottságot mutat, azzal, hogy tiszteletben tartja saját magát, saját határait és kedvességet azzal, hogy tiszteletben tartja a gyerek szükségleteit.
  •  Azonosítja a hiteket a viselkedés mögött. A hatékony nevelési módszerek nem a gyerek viselkedését               igyekeznek megváltoztatni, hanem a viselkedés mögötti okokat vizsgálják és arra próbálnak megoldást találni, a téves hitet igyekeznek megváltoztatni.
  • Hatékony kommunikáció és problémamegoldó készség
  • Nevelés, ami tanít (és nem tekintélyelvű [büntetésen alapuló], de nem is laissez faire [engedékeny] nevelés)
  • Megoldásokra fókuszál és nem a büntetésre
  • Ösztönzés (dicséret helyett): értékeli a fejlődést és a próbálkozást, nem csak a sikert; hosszútávon építi az önbecsülést és megerősítő.

Ismerkedj meg a Pozitív Fegyelmezéssel, gyere csoportos tréningre >>

Kövess Facebookon & Instagramon is: