Régóta készülök erre a blogposztra, és bár alig vártam, hogy leülhessek megírni, de mégis mindig halogattam. Most, hogy tényleg nekiültem, rájöttem miért: a Pozitív Fegyelmezés annyira sok minden egyszerre, hogy nagyon nehéz megfogalmazni. Most sem tudom, hogy merről álljak neki, ezért úgy döntöttem, hogy több részletben írom meg ezt a témát: most arról írok, hogy mit emel ki Jane Nelsen a Pozitív Fegyelmezés anyja a módszerről és egy későbbi posztban majd arról is írok, hogy nekem mit jelent a Pozitív Fegyelmezés.
Mi a Pozitív Fegyelmezés?
A Pozitív Fegyelmezés egy
gyereknevelési módszertan, amelyben a büntetés, a kiabálás, a jutalmazás
helyett olyan eszközökkel tudnak a felnőttek határokat húzni, amelyek nem csak
rövidtávon teszik őket engedelmessé (mint a fenti eszközök), hanem hosszútávon
tanítja a gyerekeket olyan szkillekre, amelyeket egész életük során
hasznosítani tudnak majd.
A Pozitív Fegyelmezés Jane Nelsen által kifejlesztett program, amely Alfred Adler és Rudolf Dreikurs munkásságán alapul. A program célja, hogy megtanítsa a fiatalokat arra, hogy közösségeik felelősségteljes, tisztelettudó és hasznos tagjaivá váljanak és teszi ezt úgy, hogy tiszteletteljes és bátorító eszközöket alkalmaz. A program elméleti alapja, hogy minden gyerek alapvető motivációja, hogy kötődjön közvetlen és tágabb környezetéhez. Mindent ennek érdekében tesznek, és ha rosszalkodnak, akkor annak okait is ebben kell keresni: kötődni szeretnének, csak valamilyen téves hit miatt ezt nem a megfelelő eszközökkel teszik.
A hatékony fegyelmezés öt kritériuma
1. egyszerre kedves és határozott
2. a gyermek érzi általa a kötődést és a saját jelentőségét (kapcsolat)
3. hosszú távon hatékony
4. értékes szociális és életvezetési szkilleket tanít
5. segít a gyerekeknek felismerni saját tehetségüket, kompetenciájukat
A Pozitív Fegyelmezés koncepciója és fontos eszközei:
- Kölcsönös tisztelet: ahol a felnőtt határozottságot mutat, azzal, hogy tiszteletben tartja saját magát, saját határait és kedvességet azzal, hogy tiszteletben tartja a gyerek szükségleteit.
- Azonosítja a hiteket a viselkedés mögött. A hatékony nevelési módszerek nem a gyerek viselkedését igyekeznek megváltoztatni, hanem a viselkedés mögötti okokat vizsgálják és arra próbálnak megoldást találni, a téves hitet igyekeznek megváltoztatni.
- Hatékony kommunikáció és problémamegoldó készség
- Nevelés, ami tanít (és nem tekintélyelvű [büntetésen alapuló], de nem is laissez faire [engedékeny] nevelés)
- Megoldásokra fókuszál és nem a büntetésre
- Ösztönzés (dicséret helyett): értékeli a fejlődést és a próbálkozást, nem csak a sikert; hosszútávon építi az önbecsülést és megerősítő.
Ismerkedj meg a Pozitív Fegyelmezéssel, gyere csoportos tréningre >>