Bizonyára rengeteg kérdés merül fel benned a témával kapcsolatban, ezért összegyűjtöttem számodra néhány gyakran ismételt kérdésre a válaszaimat.
Mindenkinek, aki szeretne dolgozni magán és a családi dinamikán. Azoknak, akik szeretnének kevesebbet kiabálni, tekintélyelvű fegyelmezési eszközök helyett pozitív eszközökkel szeretnének nevelni. Azoknak, akiknek nehezen megy a határhúzás. Azoknak, akik büntetés és jutalmazás helyett a gyerek belső motivációját használva szeretnék őt útján terelgetni.
Játszunk, beszélgetünk, megoldásokat keresünk, problémákat oldunk meg. Ötletelünk, segítünk egymásnak, szerepjátékozunk. Párban, csoportban és egyénileg is dolgozunk a saját nehéz helyzeteinken és önmagunkon. Önismeretet tanulunk és magunkkal foglalkozunk, elmélyülünk, gondolkozunk. Feltárjuk a „rossz viselkedés” hátterében álló okokat és konkrét eszközöket keresünk megoldásukra. Az ötleteket kipróbáljuk, a tapasztalatainkat megosztjuk.
A konzultáción is beszélgetünk, megoldásokat keresünk, problémákat oldunk meg, de kevesebbet játszunk, mint a workshopokon. A workshopok sokkal tervezettebb foglalkozások, ahol a szülők közösen keresnek megoldásokat. A konzultáción ketten, vagy szülőpár esetén hárman vagyunk csak, ezért fókuszáltan a Titeket érintő helyzetekről, problémákról beszélgetünk, a ti helyzeteitekre keresünk együtt számotokra működő megoldásokat. A tanácsadáson tehát azzal dolgozunk, amit ti hoztok, személyre szabottan, megoldásfókuszúan.
Gyakorlati, jól használható tudást, hogy ne érezd magad eszköztelennek a gyerekekkel szemben. Csendesebb békésebb hétköznapokat, nagyobb elégedettséget a szülői szerepeddel. Olyan konkrét eszközöket, amelyek segítségével megszüntetheted a legidegtépőbb játszmáitokat. Ismereteket arról, hogy mik a „rossz viselkedés” okai, megvizsgáljuk mi áll a viselkedés hátterében és konkrét eszközöket tanulunk arra, hogy ezeket az okokat kezelni tudjuk.
A neurodiverz szemlélet az olyan korábban patologikusnak gondolt neurológiai állapotokat, mint például a hiperaktivitás, az autizmus, a diszlexia, a diszpraxia stb. nem fogyatékosságnak tekinti, hanem természetes adottságnak. Ezért elutasítja azt, hogy ezen eltéréseket meg lehetne vagy meg kellene gyógyítani. Ehelyett az eltérő idegrendszeri huzalozottságot az emberi létezés egyik természetes formájaként fogadja el, vagyis a neurodivergens ember agyát, viselkedését, működési módját nem megváltoztatni akarja, hanem diverzitásában támogatja az egyént.
Neurotipikus családok nehézségei mellett, olyan neurodiverz családok fordulhatnak hozzám mindennapi gyereknevelési gondjaikkal, akik autista, aspergeres, szenzoros, ADHD-s gyerekeket nevelnek. Egyéb neurológiai eltérésekre azért nem dolgoztam ki Pozitív Fegyelmezés szülői tréninget, mert bizonyos esetekben (diszgráfia, diszlexia, hyperlexia, stb.) a nehézségek nem hatnak ki a viselkedésre, nem nevelési, hanem pedagógiai kérdésről van szó. Illetve vannak olyan súlyosabb esetek (Tourette szindróma, PDA, ODD, stb.), amelyek túlmutatnak azon, amit én nyújtani tudok. Az elindulásban, szakemberkeresésben azonban ezekben az esetekben is szívesen segítek.
Ebben az esetben, üdv a klubban! Az állandó dilemmákkal szembesülő szülők klubjában. Ez az egyik legizgalmasabb helyzet, itt a legnehezebb megtalálni az egyensúlyt. Mert amíg valami az egyik testvérnek alapvető (szenzoros) szükséglet, azt a másik testvér simán játszmázásra használja. Meddig engedhetem el az egyiket és meddig a másikat (vagy harmadik, negyediket)? Igazságtalan vagyok, ha az egyiknek lehet, a többieknek nem? Ezekről a csoportos és egyéni formában is tudunk beszélgetni, megoldást keresni.
Nem találtál választ a kérdésedre?